Sociala medier handlar om att vara kontinuerlig. Det gäller att ständigt vara på tårna och att sprida relevanta inlägg löpande. Men hur gör man då om man inte har tid att sitta framför datorn och dela inlägg hela tiden? Ett enkelt sätt att få en kontinuerlig närvaro är att schemalägga dina inlägg.
Schemalägger du dina inlägg kan du göra månadens alla inlägg på en dag och ställa in så att dem publiceras löpande, när du vill att dem ska publiceras. För att göra det på ett effektivt sätt behöver du ett verktyg. Därför listar jag i dag mina tre favoritverktyg för att göra just detta.
1. Later
Later är ett verktyg som jag verkligen gillar. På Later kan du schemalägga i stort sett alla sociala medier – även i sin gratisvariant. Den enda begränsningen du har i gratisvarianten är att du kan schemalägga max 30 inlägg per månad, per kanal, och max 4 kanaler. Du kan alltså schemalägga till exempel 30 Instagrambilder, 30 Facebookinlägg, 30 LinkedIninlägg och 30 tweets varje månad kostnadsfritt – vilket är tillräckligt för de allra flesta. Vill du har fler kostar det från 7,5 dollar till 33 dollar i månaden – alltså inga jättesummor heller.
En grej jag verkligen gillar med Later är deras gränssnitt. Det består av en kalender och du drar och släpper ditt innehåll till den dag och den tid som du vill att det ska publiceras på. Superpedagogiskt och lättanvänt.
2. Buffer
En annan favorit när det kom till att schemalägga sociala medier är Buffer. Buffers gratisvariant låter dig schemalägga obegränsat antal inlägg. Dock kan du bara ansluta max 3 kanaler till ditt gratiskonto. För många räcker det dock.
Buffer har också en funktion som gör att du egentligen slipper välja en tid för publicering själv. Du kan, efter att ha gjort ditt inlägg, bara klicka på ”Add to Queue” så lägger sig inlägget i en kö och publiceras i turordning enligt Buffers föreslagna tider. Jag tycker dock att det är smart att bestämma tider själv – men här finns valet att inte göra det i alla fall.
Väljer du att betala för Buffer kan du ha många fler konton anslutna och du kan också komma åt Analytics-delen av verktyget. Då kostar det mellan 15 dollar till 99 dollar i månaden.
3. Hootsuite
Hootsuite är en gammal klassiker och som tidigare hade en ganska generös gratisvariant.
Nu mer har de fokuserat på ett betalverktyg vilket gör att gratisvarianten enbart låter dig ansluta 3 konton och schemalägga totalt 30 inlägg i månaden. Betalvarianten är också betydligt dyrare än Later och Buffer då det ligger mellan 25 euro till 599 euro i månaden.
Dock får du ju lite det du betalar för då Hootsuite generellt är ett betydligt mer omfattande verktyg än Later och Buffer. Är du villig att betala så kommer du åt ett verktyg där du på ett väldigt effektivt sätt kan planera, skapa och schemalägga dina inlägg i alla dina kanaler. Du kan också ha koll på alla dina kontons inkommande meddelanden på ett och samma ställe och kan dessutom samarbeta med dina kollegor på ett bra sätt. Detta är funktioner som inte behövs för dig med ett mindre företag – men är du ett större företag kan det vara värt att kika på.
Av: Martin Sahlqvist
Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering.
Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu