Behöver du mer trafik till din hemsida? Har du inte tid att invänta att SEOn börjar ge resultat? I så fall kan digital annonsering via exempelvis Google Ads, Facebook och LinkedIn vara en bra väg att gå.
Men att annonsera digitalt är komplext och vet du inte vad du gör är chansen stor att du spenderar en massa pengar utan att få något för det. Därför kan det vara en god idé att köpa in den här tjänsten av någon konsult.
Men. Då behöver du ha koll på några saker så att du faktiskt får det du betalar för. Därför delar jag idag med mig av 3 saker att tänka på om du ska köpa in digital annonsering.
1. Fråga efter referenser
Det låter självklart, men är inte alltid något man gör. Se till att den konsult du funderar på att anlita faktiskt har hanterat några annonskampanjer tidigare – i den plattformen där du nu ska annonsera.
Du vill nämligen inte vara någons ”trial and error” projekt.
Säkerställ detta genom att fråga om referenser och be konsulten att berätta om vad den gjort och vad det gav för resultat. Vissa säger att det även är viktigt att konsulter har kännedom om din bransch – men jag tycker att det enbart är delvis viktigt. En duktig konsult kan sätta sig in i branscher den inte jobbat i tidigare. Men det kan vara en bra idé att fråga om den gjort det tidigare.
2. Fråga efter resultatuppföljning
När din konsult väl har kickat igång kampanjen – sitt inte bara still och vänta. Se till att följa upp så att annonseringen faktiskt ger de resultat som du vill ha.
Se till att skaffa dig koll på Google Analytics och söktermer (om ni kör Google Ads) för att kunna ha koll på att saker faktiskt går åt rätt håll. Be också din konsult att löpande redovisa vad som händer till dig. Vad sker nu? Vad är nästa steg? Och så vidare. Fråga efter löpande resultatrapportering alltså.
3. Se till att äga din annonsering själv
En sista viktig sak du bör ha koll på är att du bör äga din annonsering själv. Vad menar jag med det?
Jo. Se till att du är ägare av de annonskonton som används – oavsett plattform. Du ska själv ha alla rättigheter och du ska ha tillgång till allt. För det gör att din annonsering inte bara försvinner om du skulle välja att i framtiden byta konsult. Se till att du står på alla konton och bjud sedan in konsulten till dessa – då har du säkrat din annonsering för framtiden.
Så. Ska du köpa in annonseringshjälp från en konsult – kika på dom här tre grejerna. Annars riskerar du att betala dyra pengar för en annonsering som kanske inte ger resultat och som du själv inte äger.
Av: Martin Sahlqvist
Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering.
Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu