Vad är Google Analytics 4?

Google Analytics. Har du hört talas om det förut? När jag träffar nya kunder brukar jag alltid tjata om detta verktyg och om att det är bland de viktigaste verktygen du bör implementera på en hemsida – gärna så snabbt som möjligt.

Har du hängt med i den digitala världen det senaste halvåret har du dock med säkerhet stött på begreppet ”Google Analytics 4”. Men vad är då det? Det ska jag gå igenom i den här artikeln.

Vad är skillnaden mellan Google Analytics och Google Analytics 4?

Vad är då skillnaden mellan ”gamla” och ”nya” Google Analytics? Är det bara en uppdatering som sker automatiskt eller är det ett helt nytt verktyg? Svaret är att det är någonstans där i mitten, med tyngdpunkt på det senare.

Det Google Analytics som de allra flesta har installerat idag heter Universal Analytics. Har du en Analytics som är mer än ett halvår gammalt är det med 99% säkerhet ett Universal Analytics. Universal Analytics har dock varit med ganska länge sedan det först lanserades 2012 och har därför uppdaterats en mängd gånger. Men är då Google Analytics 4 bara en ny uppdatering av Universal Analytics? Svaret är nej.

Google Analytics 4 lanserades i oktober 2020 och är på många vis ett helt nytt verktyg. Visst, det mäter det mesta av det Universal Analytics gör. Men det presenteras på ett ganska nytt vis. Dessutom mäter den saker som Universal Analytics inte gör, samtidigt som den inte mäter vissa saker som Universal Analytics mäter. Så. Ett annat verktyg alltså.

Blir mitt konto automatiskt uppdaterat till Google Analytics 4?

Rent praktiskt då. Vad händer? Kommer du en dag att logga in på ditt Google Analytics-konto och märka att allt har förändrats över en natt, för att en automatiskt uppdatering har slagit till? Nej. Lugn (i alla fall om du läser det här 2021 – vem vet vad Google gör om ett par år?).

Per default blir alla nya Google Analytics implementationer ett Google Analytics 4 (det går dock att välja Universal Analytics istället om man vill). Men har du ett ”gammalt” Analytics konto måste du aktivt välja att implementera det nya verktyget. Du kan dessutom välja att ha dubbla installationer. Alltså att du implementerar Google Analytics 4 och samtidigt har kvar Universal Analytics och pendlar mellan dessa.

Det är dessutom något du bör göra, något till och med Google har sagt själva.

Hur gör jag då?

Vill du börja leka i Google Analytics 4 är det ganska lätt. Gör såhär:

Logga in på ditt Google Analytics konto

Gå till ”Administratör”

Under mittenkolumnen, Egendom”, klicka på ”Konfigureringsassistent för GA4

Följ instruktionerna

Under processen kan du välja att använda dig av samma tagg du redan installerat på din sida för Universal Analytics – du behöver alltså inte lägga till något nytt i koden. Enkelt va?

Av: Martin Sahlqvist

Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering.
Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu

Senaste Poddavsnitten

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

* indicates required

Intuit Mailchimp