Som företagare har man många hattar. Och då pratar jag inte bara om dig som driver hattbutik. Du behöver ha en säljhatt, en bokföringshatt, en marknadsföringshatt, en hatt för det du faktiskt sysslar med, och så vidare. Därför kan det ibland finnas ett behöv av att anlita någon som kan ta på sig en av hattarna.
En vanlig hatt som många väljer att hyra in någon att fylla är hemsidehatten. Alltså att man tar in någon som kan bygga ens hemsida. Allt för ofta kommer jag dock i kontakt med företagare som inte har gjort sin hemläxa innan den hyrt in någon – vilket ofta har resulterat i att viktiga saker missats. För hemsidebyggare finns det gott om – men inte alla är 100.
Därför kommer här 4 saker du behöver tänka på om du ska köpa en hemsida:
1. Be om referensprojekt
Den fösta frågan du bör ställa någon som vill bygga din hemsida är: ”Får jag se några sidor du gjort?”. Har personen inte gjort några sidor tidigare så bör du gå vidare. Visst, alla måste börja någonstans. Men vill du verkligen att ditt företag ska vara ”trial and error” projektet? Och ska du ändå ta någon som är helt ny – be dem visa upp någon demosajt de har gjort tidigare. För börjar personer sälja hemsidor så bör den, som minst, ha gjort ett gäng sidor åt sig själv tidigare – om så bara lokalt på sin dator.
Kika sedan på referensprojekten. Är de bra gjorda? Funkar de i mobilen? Ser de estetiskt tilltalande ut? Bra! Gå då vidare till punkt två.
2. Fråga om SEO
En stor och viktig fråga är SEO. SEO handlar generellt i just detta fall om hur man bygger en sida för att den ska ha så stor chans som möjligt att ranka högt upp i Googles sökresultat.
För det finns många där ute som är duktiga på att bygga snygga hemsidor. Men inte alla har koll på hur man gör när det kommer till SEO. Fråga om begrepp som sitemap, meta-texter, <alt>-taggar, <h1>-taggar och <title>-taggar. Har personen koll på dessa och kan förklara dom på ett bra vis? Grymt! Annars – gå vidare till nästa byggare.
3. Fråga vilket system som sidan ska byggas i
När du har koll på referensprojekt och att personen har koll på SEO bör du fråga om vilket system som
kommer användas för att bygga hemsidan. Det finns en mängd system och bland de vanligaste är WordPress, Wix och Squarespace.
Jag brukar alltid rekommendera WordPress – då det är ett verktyg som är gratis (plus kostnad för domän och webbhotell) och ger dig full kontroll på din sida. Det gör att du, när ditt företag växer, relativt enkelt kan vidareutveckla din sida och lägga till nya saker och funktioner.
Wix och Squarespace kan vara bra – men är betydligt mer låsta. Det kan vara lagom om du har ambitionen att ditt företag ska hålla sig på ungefär samma nivå under ett bra tag framöver. Men vill du vidareutveckla och implementera nya saker riskerar du att behöva uppgradera ditt abonnemang.
4. Nej, billigast är inte bäst
Sist, men inte minst. I Facebookgrupper finns mängder med personer som säger sig kunna bygga din sida för ett fåtal tusenlappar. Men fråga dig själv – varför är just dessa så billiga? Att bygga en bra hemsida tar tid och kostar därefter. Billigt är inte alltid bäst, definitivt inte när det kommer till att köpa en hemsida.
Så försök att inte gå på just detta då det snarare kan bli dyrt i längden. Kanske missas det här med SEO helt, till exempel, vilket gör att du i längden kommer att behöva lägga betydligt mer annonspengar för att folk ska hitta till dig än du kanske hade behövt annars.
Av: Martin Sahlqvist
Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering.
Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu