Tro det eller ej men e-post fortsätter att vara en effektiv marknadsföringsmetod. Det som gör den så effektiv är att du kan engagera både nuvarande och nya potentiella kunder, vilket ökar chansen för att du ska bli förstahandsvalet vid ett köp.
Däremot går det alltid att göra förbättringar! Läs vidare för 7 tips som kan förbättra din e-postmarknadsföring!
1. Sätt tydliga mål
Om du inte vet varför du ska skicka ut ett e-postmeddelande, kommer inte dina mottagare förstå syftet heller.. Därför är det så viktigt att definiera mål för varje e-postutskick!
Målet kan till exempel vara att sprida kunskap om dina produkter eller tjänster, handla något med kampanjpris, ladda ner en ny guide eller e-bok, eller att fylla i ett undersökningsformulär.
2. Gör dina e-postutskick personliga
Personliga utskick brukar generellt ha en högre öppningsfrekvens. Ett enkelt och vanligt knep kan då vara att bara lägga till mottagarens namn i början av mailet, till exempel “Hej Lisa”. Glöm inte bort att skicka ett test-mail innan du skickar ut det bara, du vill ju inte att det ska stå “Hej Förnamn” eller liknande av misstag!
3. Ägna tid och kärlek åt ämnesraden
Ämnesraden är otroligt viktigt, den kan vara avgörande för om mottagaren öppnar mailet eller inte. Därför bör du undvika generella ämnesrader som egentligen inte säger något om utskicket, till exempel “Månadens nyhetsbrev”. Ett annat tips är att undvika clickbait, risken med clickbait är att mottagaren sedan blir besviken när denne öppnar mailet och innehållet inte lever upp till ämnesraden.
Skriv en intressant text för ämnesraden helt enkelt!
Tänk såhär, om du läser ämnesraden högt för dig själv – hade du öppnar mailet?
4. Skicka på olika dagar och testa dig fram
Generellt brukar bra dagar för mailutskick vara på måndagar, tisdagar och onsdagskvällar. Men testa dig fram för att se vad som fungerar för dig! Prova både olika dagar och tider och utvärdera vad som hade högst öppningsfrekvens.
5. Skicka bara till de som vill ha mailutskicket
I mitten av 2018 trädde en ny dataskyddsförordning i kraft, den innebär att du behöver få samtycke från dina prenumeranter att du får göra e-postutskick till dem. Dessutom är det viktigt att göra det enkelt för mottagare att säga upp utskicken, då skapar du inga förvirringar eller dåliga känslor kring dina e-postutskick!
6. Gör ett djupdyk i statistiken
Glöm inte bort att göra ett djupdyk i statistiken! Det är den som kommer att ge dig bäst insikt i vad som fungerar och vad som kan förbättras. Kanske dina mottagare har slutat att öppna utskicken? Ta reda på varför! Testa dig också fram med designen, placera bilder och CTA’s (Call to Actions) på olika ställen för att se vad som är mest effektivt!
7. Minska på risken att klassas som spam
Det finns alltid risk för att dina utskick klassas som spam, eller att du hamnar i skräpposten. För att undvika detta kan du tänka på att ha ett tydligt avsändarnamn, till exempel ditt namn eller ditt företagsnamn. Undvik också flera specialtecken i ämnesraden, däremot rekommenderas det att använda emojis! Sist men inte minst, se till att skapa en balans mellan bilder, text och länkar i ditt innehåll.
Av: Danielle Storm
Danielle Storm driver Norrlands Webbyrå och hjälper företag att synas på webben, genom att bland annat arbeta med SEO/sökmotoroptimering, copywriting, webbdesign och sociala medier. Läs mer om Danielle och Norrlands Webbyrå på www.norrlandswebbyra.se