Att skapa ett varumärke behöver inte vara så komplicerat

Grunden till att skapa ett starkt varumärke handlar om att sticka ut och bli ihågkommen, oavsett om det handlar om en produkt eller om det är du själv som är varumärket.

Måste det alltid vara jätte-komplicerat?

Nej, man kan exempelvis göra som Train Station Brewery gjorde när de tog fram en öl tillsammans med artisten Erik Grönwall. De gav produkten namnet ”Hadiraja”, ett namn som förknippas med Dynamitharry i Jönssonligan-filmerna. De flesta känner säkert till att Harry var väldigt förtjust i öl.

Sen tog de fram en ganska enkel etikett, som du kan se på bilden, med den enkla men fullkomligt genialiska texten ”Det du behöver veta om innehållet: DET ÄR ÖL”. Enkelt? Absolut! Självklart? Ja! Men namnet och texten är i alla fall något som jag inte kommer att glömma i första taget.
Och då har man lyckats att skapa en produkt som sticker ut, ett starkt varumärke.

Johan Engström
Instagram: mr.j.engstrom

Senaste Poddavsnitten

Veckans Video

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

* obligatoriskt fält

Intuit Mailchimp

Mest lästa artiklar

IMG_1024
Pizzerian som inte räds att experimentera
6585AA6F-704F-4BEB-A3BA-1A7FD764A344
Reality Lift - Gymmet som växer
en_dag
En dag kommer du att sluta ögonen för sista gången
296186029_716764039779838_8601417570100280630_n
Våga drömma eller glömma
hand-262104_1280
Ta hand om de här 3 så både mår och presterar du bättre
cropped-Malin081-scaled-2
Tips till dig som vill starta eget