En hemsida är en komplex sak. Den kan innehålla allt från ett fåtal saker till att vara som en stor digital katalog med massvis av information och kontaktvägar.
Men vad ska du då ha på sin hemsida? Det är såklart olika, beroende på din verksamhet. Men idag ska jag prata om en av de absolut viktigaste sakerna – just kontaktvägar.
En kontakta oss-sida räcker inte
En hemsida kan fylla två syften – och fyller oftast båda två. Det är dels att hålla kontakten med och göra det smidigt för befintliga kunder. Och det är dels att attrahera nya kunder. Så långt är de flesta med. För att detta ska bli enkelt behöver man kunna kontakta er. Det är också något som många har koll på – för nästan varje hemsida har en sida som heter ”Kontakta oss”.
Men… det räcker inte…
Låt oss säga att du har en ganska stor och innehållsrik hemsida. Du har gjort din hemläxa med SEO och du får trafik till sidor som besvarar de frågor besökaren googlat på. Perfekt! Men nu då? Nu när besökaren har fått svar på sin fråga – varför ska den vara kvar på din sida och varför ska den kontakta dig? Då räcker det inte med en ”Kontakta oss” i menyn – för den måste man leta efter. Och vad bör man ha med sig när det kommer till hemsidebesökare? Jo… de letar inte!
Därför måste du ha en tydlig så kallad call-to-action i direkt anslutning till den text besökarna läst. Antingen i slutet eller som knapp mitt i texten. Eller på båda ställena. Formulera den som att personen, för att få hjälp vidare, måste kontakta dig. Den CTA (alltså call-to-action) kan sen absolut vara en länk till din ”Kontakta oss”-sida.
Ha inte bara ett kontaktformulär
När besökaren sen väl har kommit till din ”Kontakta oss”-sida så gäller det att ha tänkt till kring just
kontaktvägar. Alla besökare är ju människor och som människor är de olika. Man vill, och är bekväm med att, ta kontakt på olika sätt. Vissa gillar kontaktformulär. Andra vill ringa. Andra vill använda sitt eget mejlprogram för att skicka ett direktmejl. Gör alla till lags – ha alla möjligheter på din kontaktsida.
En annan bra sak kan vara att lägga din mejladress och ditt telefonnummer i ditt sidhuvud. Då kan en kund direkt höra av sig till dig – på en gång – utan att behöva leta efter ditt telefonnummer. Jag hade en gammal (inte gammal, sorry Janne, utan gammal som i tidigare) chef som högt kunde svära över att behöva leta efter ett telefonnummer på en hemsida. Så det är något att hålla i huvudet.
Av: Martin Sahlqvist
Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering. Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu