Ett av de stora stegen som egenföretagare är att skaffa en logotyp. En logotyp kan exempelvis bestå av bara företagsnamnet i sin enkelhet eller i kombination med en ikon/symbol. Men en av de första frågorna kring logotypen bör vara, hur ska den användas?
Många startar sitt företag för att vara sin egen chef och att utföra arbetet själv. Andra kanske vill skala upp det i framtiden och ha anställda. Det beror på affärsidén, framtida mål, visioner och mycket mer. Allt hör ihop.
Så frågan är hur ska du använda din logotyp i just din verksamhet? Här kommer några exempel och tips inför designval av logotypen:
– Behöver du en större skylt på en byggnad för att kunder ska hitta till dig? Tänk då att det ska vara läsvänligt på långt håll. Ju längre bort från skylten det är läsvänligt desto fler når du. Ett snirkligt och handskrivet företagsnamn kan bli svårt i det här formatet. Tydliga och starka bokstäver med bra kontrast mellan texten och bakgrunden fungerar bra här.
– Når du endast dina kunder digitalt? Då behöver du inte ta hänsyn till läsvänligheten på samma sätt. Logotypen behöver inte läsas på långt håll men glöm inte att den kan bli väldigt liten på en mobilskärm, även om det är möjligt för kunden att zooma in närmare. En väldigt bred logotyp kommer att bli liten om det ska vara en hemsidemeny bredvid. Fundera på vilka sociala medier som kommer att användas och vilka begränsningar de har.
– Använder du flera olika kanaler för att synas? Exempelvis genom en butiksskylt, visitkort, sociala medier och paketering av produkter. Då behöver läsvänligheten fungera mellan stora och små format. När flera kanaler används så kan ett bra alternativ vara att ha olika varianter av logotypen. Paketeringstejpen kan ha ett mönster av logotypens ikon, på Instagram används bara själva företagsnamnet och visitkortet kan innehålla logotypens alla element. Utnyttja logotypen på olika sätt och på så sätt skapas variation för varumärket.
Testa innan du köper den största skylten
Det enklaste sättet att testa logotypens läsvänlighet är att använda den på samma sätt som kunden kommer att göra. Skriv ut den på papper så stort som möjligt och tejpa upp den på en vägg och titta sedan på den på ett längre avstånd. Eller skriv ut den i olika mindre storlekar för att se hur liten den kan bli innan den blir oläslig.
Samma sak kan testas på mobilen för att se hur liten den kan bli på exempelvis en hemsida. Det är bara att spara logotypen som en bild och zooma.
Avslutningsvis, fundera på hur logotypen ska användas i kombination med verksamhetens framtida mål, mm. Vad behöver du ha tryckt med logotypen på? Hur ska den synas? Fundera och förbered innan valet av design, för en logotyp hänger med i många år.
Therese frilansar som grafisk formgivare och illustratör under namnet Ebberilla. Hennes verk har stor variation och olika stilar. Det är allt från logotyper, bokomslag, till både lekfulla och realistiska illustrationer. Besök www.ebberilla.se för mer information.