Google Ads. Känns det läskigt? Som all digital annonsering så kan det absolut vara det. Vet man inte riktigt vad man gör är risken att dina annonser syns för fel målgrupp, attraherar orelevanta klick och därmed bara kostar dig pengar utan att du får något för det.
Jag brukar därför alltid rekommendera att aningen lära sig själv hur man gör, på riktigt, eller ta in någon som sätter upp och sköter annonserna åt dig. Men alla har ju inte den lyxen, i alla fall inte i en uppstartsfas, och försöker därför ge sig på det själva.
En sak vill jag i så fall tipsa dig om att ha koll på – och det är söktermer.
Vad är söktermer i Google Ads?
Har du gjort en eller flera kampanjer i Google Ads har du koll på vad sökord är för något. Det är alltså det ord, eller den mening, som du vill att din annons ska visas på när någon googlar på det. Du kanske även har koll på Negativa sökord? Alltså ord du lägger in som du inte vill att din annons ska synas på. Men under den här menyn, som heter ”Sökord”, finns även valet Söktermer.
Vad är då söktermer? Jo. Det är de termer som dina besökare har googlat på, när de klickat på din annons. Är ett av dina sökord ”frisör Uppsala” kan en sökterm vara till exempel ”tips på bra frisör i Uppsala”. Du får alltså koll på i vilket sammanhang som dina annonser syns. Och här gäller det att ha koll!
Varför är det viktigt att ha koll på?
Varför är det då viktigt att ha håll på vilka söktermer man syns på? Jo, för att ha koll på att du bara betalar för rätt klick. På en helt ny kampanj kan det nämligen hända att du är lite för generell i dina val av sökord. Därför kan du i början attrahera en del klick från termer som inte är relevanta för din verksamhet. Vilket leder till att besökaren inte hittar det som den letar efter och går därifrån direkt.
Då har du alltså betalat för ett klick som inte är relevant.
Därför är det viktigt att löpande kolla in på söktermer. Och ser du någon term som inte alls har med din verksamhet att göra? Bocka i den lilla boxen bredvid termen och välj ”Lägg till som negativt sökord”. Då kommer du inte att synas på den termen i framtiden och sparar de pengar som ett klick från den termen hade kostat dig. Bra va?
Av: Martin Sahlqvist
Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering.
Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu