Är det bara jag som minns 2006 och de tidiga YouTube-dagarna av ”Sagan om de bannlysta”? Sedan dess har YouTube kommit en lång väg. Idag är det världens näst största sökmotor med över en miljard visade videotimmar… dagligen! Som företagare kan det alltså vara värt att kika in och påbörja en närvaro på YouTube!
Varför ska man vara på YouTube?
En av anledningarna till varför du bör vara på YouTube har jag redan tagit upp. Det är det där med att det är världens näst största sökmotor. Det är alltså större än Bing! Därför är det viktigt att du syns när någon söker på det du säljer på YouTube.
Hur gör man för att komma igång?
Att komma igång med YouTube är tekniskt ganska enkelt och kreativt betydligt svårare.
Tekniskt sätt behöver du först ha koll på att du har ett Google-konto. När du har det går du in på youtube.com, klickar på ”Logga in” och följer stegen. Varje gång du sen ska ladda upp en video går du in på YouTube, klickar på Skapa, sen på Ladda upp video och följer stegen. YouTube är gjort för att användas så det är väldigt lättanvänt rent tekniskt.
Det svåra är vad du ska lägga upp. Här skulle jag generellt svara att du ska tänka lite som du tänker med dina övriga sociala medier. Vad är viktigt för din målgrupp? Vad har de för problem och hur hjälper du dem med att lösa deras problem? Kan du visa hur något särskilt går till i ett klipp? Kan du svara på vanliga frågor? Komma med tips kopplat till din verksamhet?
När du sen bestämt dig för vad du vill dela med dig för innehåll – spela in och kom igång. Kom ihåg att ingen är perfekt från början! Med största sannolikhet kommer dina första klipp för YouTube inte att hålla ”dyr influencer”-kvalité – men det är okej! Det är bättre att börja att lägga ut saker än att försöka få det perfekt från början.
Vilka ska man följa?
En bra grej för att komma igång med YouTube och få dina första följare är att engagera dig i andras innehåll. Följ, gilla och kommentera så är chansen god att de gör det tillbaka – i alla fall om det är mindre konton som, precis som du, vill växa. Men vilka ska man då följa? Börja med att göra en sökning kopplat till din bransch – vilka är där? Vilka lägger ut innehåll? Vilka lyckas lite bättre än andra? Engagera dig i dessa konton!
Lycka till!
Av: Martin Sahlqvist
Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering.
Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu