När du lägger ut ditt företag till försäljning på Blocket

För femton år sedan hittade jag min nuvarande butik på Blocket. Idag sitter jag varje vecka och tittar igenom diverse annonser för butiksverksamheter i hopp om att eventuellt hitta något mer intressant i framtiden. Blocket är en utmärkt site som många använder för att lägga ut sina företag till försäljning. Många annonser saknar dock en hel del information som skulle kunna generera mer intresse.
Här kommer några vanliga fel som många gör när de försöker sälja sin affärsverksamhet på Blocket, samt vad du ska tänka på när du lägger ut en annons för ditt företag.
* Överdriv inte. Väldigt många annonser innehåller text i stil med ”mycket hög potential”, ”perfekt läge”, ”går att utveckla med det ena efter det andra”, ”samma ägare i si och så många år”. Men om en verksamhet har existerat i väldigt många år, med samma ägare, som fortfarande säger att ”det går att utveckla”, men samtidigt inte har gjort det så kanske inte potentialen är speciellt hög.
Jag har även sett många skriva att ”det går att ta in lotter”, ”det går att utveckla med alkoholtillstånd”. Man kan göra många saker, men det finns även saker som inte är självklara. Det är inte självklart att alla kan få sälja lotter från Svenska Spel. Det är givetvis inte heller någon självklarhet med ett alkoholtillstånd. Så, var säker på din sak och undvik att använda rena spekulationer som säljargument.
* Lägg ut bilder. Jag har sett väldigt många annonser som endast innehåller en liten, otydlig bild på företagets entré som bäst. Det säger ingenting. Visa hur företaget ser ut på insidan. Du har väl hört uttrycket ”en bild säger mer än tusen ord”?
* Många nämner ”korta öppettider” och att ”verksamheten kan drivas av köparen själv utan personal” som säljargument. Jag kan inte se det positiva i det.
* Många utelämnar även helt och hållet information om omsättning, vinst och lokalhyra.
Vill du locka köpare så rekommenderar jag att du inte utelämnar detta.
Avslutningsvis, tänk på att ju mer information du får med, desto lättare är det att någon nappar på din annons. Och än en gång, överdriv inte, var ärlig. Självklart ska du göra det du kan för att få till en så säljande annons som möjligt, men du tjänar inte på att förfina sanningen.
Lycka till!

Av: Johan Engström

Senaste Poddavsnitten

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

* indicates required

Intuit Mailchimp