Här kommer tre viktiga saker att tänka på för dig som driver butik eller jobbar i butik. Grundläggande och självklara för många, men de tåls ändå att påminnas om.
1. Kundbemötande: Ett bra kundbemötande är det absolut viktigaste som finns. Du har egentligen bara några sekunder på dig. Här har du chans att skapa ett bra rykte både för hela företaget och för dig själv, samtidigt som ett nonchalant beteende kan leda till att både du och företaget får ett dåligt rykte, vilket kan innebära förlorade kunder.
Uppmärksamma och hälsa glatt och trevligt på alla kunder. Alla förtjänar ett trevligt och respektfullt bemötande. Det spelar ingen roll om du har en mindre bra dag, det får du koppla bort. Tacka efter köpet och önska gärna välkommen åter.
2. Välfyllda hyllor säljer, tomma hyllor gör det inte: Enkelt egentligen. Det ser snyggt och lockande ut att komma in i en butik med välfyllda hyllor. Tomma hyllor säljer inte och ger inget bra intryck.
3. Håll rent och snyggt: Behöver egentligen ingen ytterligare förklaring. Superviktigt! Sopa, moppa, dammtorka, se till så att rätt varor ligger på rätt plats. Gå runt flera gånger varje dag och kolla av.
Av: Johan Engström