Digital marknadsföring är en stor och vid värld. Det har jag sagt många gånger och kommer med all säkerhet säga minst två miljoner gånger till. Så det är bara att vänja sig.
I och med att det är en så vid värld (se – igen!) så finns det en mängd begrepp. Vissa är allmänt kända och vissa är kinesiska för många. Dock är det viktigt att ha koll på dessa! I alla fall om du driver företag och antingen vill göra saker själv eller köpa in tjänster inom detta. Därför kommer här de 21 vanligaste termerna! Spänn fast dig för nu kör vi!
1. SEO
SEO står för Search Engine Optimization. Det är vetenskapen kring hur du får din hemsida att hamna högre upp i Googles (eller annan sökmotors) sökresultat.
2. SEM
SEM står för Search Engine Marketing. Det betyder vanligtvis Google Ads (även fast Bing och Yahoo också har sina motsvarigheter) och är alltså när du annonserar i sökmotorn mot specifika sökord.
3. A/B-test
Ett A/B-test är ett test du gör med exempelvis din hemsida eller dina annonser. Då gör du två varianter av någon av dessa och skickar lika många besökare till vardera. Sen kan du mäta vilken som funkar bäst och vilken du ska fortsätta med.
4. White paper
Ett white paper är något du laddar ner från ett företags hemsida. Det kan vara en guide eller checklista och brukar vara en PDF med mer djupgående material än exempelvis ett blogginlägg. Det är vanligt att du ger ut din e-postadress för att få ladda ner detta.
5. Call-to-action
En Call-to-action, eller CTA som det ibland förkortas, är precis det som det låter som. En uppmaning att göra något. Det kan vara en knapp med budskap som till exempel ”Kontakta oss”, ”Boka nu” eller ”Ladda ner”.
6. CMS
CMS står för Content Management System. Det är ett system som finns på de flesta hemsidor och som gör det enkelt för användare att uppdatera innehåll på sidan – utan att behöva gå in i koden. Ett exempel är WordPress – som är världens största CMS.
7. Landningssida
En landningssida är en enkel och tydlig sida på din hemsida med ett särskilt syfte. Vanligtvis används den för att ta emot trafik från annonsering och är utformad enbart för ett visst syfte. Det kan vara att ladda ner något eller att boka in sig på något.
8. Cookie
En cookie är en liten datafil som sparas på din hemsidebesökares dator. Den håller koll på din besökare och kommer ihåg vad den gjort tidigare på din sajt – bland annat.
9. GDPR
GDPR står för General Data Protection Regulation och är ett EU-direktiv som syftar till att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter. Det är ett sort ämne. Men generellt – fråga alltid om lov om du vill skicka något till något eller spara dennes uppgifter.
10. Account based marketing
Account based marketing betyder att du anpassar dina budskap efter en särskild kund – som du också enbart visar för denne kund.
11. Banner
En banner är en typ av annons som visas på en webbplats och som kan länka till annonsörens egen webbplats eller landningssida.
12. Content marketing
Content markering betyder innehållsmarknadsföring – vilket både är en direktöversättning och dess svenska begrepp. Det betyder att du marknadsför dig med hjälp av innehåll – till exempel blogginlägg eller poster i sociala medier – för att ge din potentiella målgrupp tips kring ditt ämne och bygga ditt varumärke som experten. Det här blogginlägget är ett exempel på content marketing.
13. Konvertering
En konvertering är det du vill ska ske på din webbplats. Det kan vara en kursbokning, ett köp eller något annat.
14. Branded content
Branded content kan också kallas betalt innehåll. Det kan vara en artikel eller liknande på en webbplats eller blogg som ett företag betalar för.
15. User Experience
Direkt översatt betyder User Experience ”Användarupplevelse”. Det är ett sätt att få koll på och kartlägga hur dina besökare beter sig på din hemsida.
16. Google Analytics
Google Analytics är det vanligaste verktyget som finns för att mäta trafiken till och på din webbplats. Det är gratis och rekommenderat att implementera från dag ett.
17. Marketing automation
Marketing automation är att använda olika verktyg för att automatisera delar av din marknadsföring. Det kan vara att skicka e-postmeddelanden automatiskt, samla in e-postadresser eller relevanta annonser för relevant målgrupp automatiskt.
18. KPI
KPI betyder Key Performance Indicator – elller nyckeltal som det ofta kallas på svenska. Det är det du mäter när du gör exempelvis en marknadsföringskampanj.
19. Lead
Ett lead är en potentiell kund – som du fått koll på. Det kan vara en e-postadress, ett telefonnummer eller betydligt mer. Det är alltså en potentiell kund – som du har koll på vem det är.
20. Personas
Personas är ett finare ord för målgrupper. En persona definierar en målgrupp och dess utmaningar för att kunna ta fram innehåll som passar just dessa.
21. Räckvidd
Räckvidd är hur många du når med en viss aktivitet. Annonserar du får du ofta en uppskattning på din räckvidd – baserat på dina inställningar. Ibland går det under det engelska uttrycket Reach.
Så mina vänner. Det var 21 begrepp av miljontals. Men nu har du koll på de vanligaste begreppen, så att du vet ungefär vad det handlar om när någon som jag ringer och ska sälja mina tjänster.
Av: Martin Sahlqvist
Martin Sahlqvist driver Sahlqvist Marknadsutveckling AB och hjälper dagligen företagare att synas bättre digitalt, bland annat genom hemsidor och digital annonsering. Läs mer om Martin och Sahlqvist Marknadsutveckling AB på www.marknadsutveckling.nu